Био једном један дечак по имену Петар.
Петар је изгледао као обичан дечак, али је Петар у ствари био веома другачији
дечак. То није било зато што он није волео да се игра и да вози свој бицикл,
као сви његови пријатељи. Оно што је Петра чинило посебним било је то што је он
једино веровао стварима које је могао да види, додирне, или проба. Док његови
пријатељи нису доводили у питање било шта од онога што су учили, Петар је био скептичан
о свему што није могао доказати. Он је озбиљно сумњао о електрицитету, пошто га
заправо није могао видети. Он је чак сумњао у то да је Земља округла, пошто је
све око њега што је могао да види било равно. Друга деца су често причала о магичном
чаробњаку који је живео у зачараном врту изван града. Многе су приче биле
испричане о томе како тај чаробњак испуњава жеље људи. Али Петар није веровао у
то. Петар је виђао чаробњаке. Посматрао је како извлаче зечеве из својих
шешира, чине да новчићи нестају, и чак лете све до таванице. Али и сами
чаробњаци ће вам рећи да је сваки трик илузија. Са доста вежби и брзом руком,
они су у стању да учине да њихови трикови изгледају стварно чак ако они то
нису.
Петар је знао да нема нечег таквог као
чаробњак. „Каква глупост!“, помислио је.
„Чаробњаци нису стварни, они само постоје у
бајкама“. Једнога дана када је Петар отишао да посети своју болесну баку,
враћајући се кући заспао је у аутобусу.
„Пробуди се, младићу,“ преплаши га бучан
глас, „аутобус се враћа на станицу.”
Петар је протрљао очи и пробудио се.
Схвативши да је пропустио станицу, он је сишао с аутобуса и нашао се на неком
непознатом месту. Погледао је око себе и спазио да је он у малом врту окруженом
глатким каменим зидовима и дрвећем са светлуцавим листовима који су се чинили да
се назиру иза зидова. Петар је одмах препознао да је то врт о коме су сви
причали – место где живи чаробњак. „Хмм, хајде да видимо ко заправо овде живи“,
помислио је Петар док је отварао гвоздену капију и закорачивао унутра. Он није могао
веровати властитим очима. Врт је био зачаран управо онако како је описиван у причама.
Петар је заиста био опчињен док је корачао калдрмисаним путем; никада пре он
није видео тако величанствено цвеће и дрвеће! Пут га је довео до средине врта,
и тамо, седећи на клупи, беше један стари човек са дугом, сивом брадом.
„Да ли си ти чаробњак?“, упита Петар
странца сумњичаво.
„Да и не“, одговори човек.
„Шта то значи?“, упита Петар.
„Ти питаш могу ли ја учинити да се догађају
чуда, и одговор је не потпуно, само половично.”
„Половично? Шта то значи?“, Петар је био
збуњен.
„Магија једино делује ако људи памте да сам
им помогао, али обично забораве и заврши ни са чим.”
„Умм, ја то не разумем“, Петар је признао.
„Замисли да питаш своју маму да ти купи
бејзбол палицу. Пре него је питаш, мисли на своју маму. У реду?”
„Наравно“, сложи се Петар.
„Али када се почнеш играти бејзбола са
пријатељима, ти заборављаш на своју маму и једина преостала ствар коју имаш на
памети је како да удариш лопту. Магија ради на исти начин. Она помаже да се
многе важне жеље остваре, али чим ме људи забораве, све ишчезава.”
„Могу ли ја пожелети нешто?“ упита Петар.
„Апсолутно! Када пожелиш своју жељу, само
изговори магичне речи: Чуда се могу догодити – и твоја ће се жеља моментално
остварити! Али запамти, можеш пожелети само једну жељу“.
Петар се опростио од чаробњака и ускоро је
био у аутобусу право натраг кући.„Ја бих пожелео да баки буде боље!“, помислио
је Петар у себи. „Али ако заборавим да је чаробњак био тај који је њу излечио,
она ће се поново разболети... Не, то не бих желео да урадим. А шта са бициклом?
А онда опет, једном када кренем да га возим заборавићу на чињеницу да је то магија
и бицикл ће нестати“.
„Па, шта могу да учиним?”
У међувремену аутобус је стигао на станицу.
Петар је изашао, погледао на све путнике, и изненада је знао шта да ради.
„Желим да сви упамте да чуда заиста постоје
и да постоји чаробњак који чини да се она остварују!“ Петар је тако повикао да
га је свако у аутобусу могао чути. И он изговори тајне речи:
„Чуда се могу догодити!”
Он је знао да је користио своју једну и
једину жељу, али то је било у реду, зато што сада чаробњак може свакоме
остварити жељу. Петар је сишао с аутобуса шетајући кући тротоаром. Његова је
кућа изгледала баш онако какву је оставио, напустивши је, идући да посети своју
баку. Али чим је отворио врата, он је зачуо звоњаву телефона; била је то његова
бака.
„Петре, нећеш веровати, али изненада се
осећам много боље! То је чудо!”
„Ти си у праву, бако, то јесте чудо!“, рече
Петар осмехујући се срећно, сећајући се дивног чаробњака који је учинио да се
то догоди.
Аутор: Michael Brushtein
Драга децо, мили причољупци, срећни нам и Богом благословени Празници:
Празник Светог Николаја Чудотворца
и Детинци.
Свима нама, остављам један видео клип на
подсећање колико је важно да се о децу не огрешимо.
У једној афричкој земљи, људи се поздрављају на чудан
начин. Кад се двоје сретну, обоје стављају руку на уста, на мишицу и на срце.
Тај чудни поздрав је симболичан: са рукама на уснама желе да кажу да неће
никада осуђивати свога познаника; са рукама на мишици да ће онога коме је
учињена неправда заштитити; а са руком на срцу желе да изјаве љубав према другом.
Леп поздрав. Нема сумње да је то признање узајамне љубави. Јер, онога кога
волиш никад нећеш осудити, нити ћеш га оговарати или издати. А, кад га видиш у
невољи, заштитићеш га и бићеш спреман на сваку жртву, делом показујући своју
љубав. Заиста, колико би нам животи били лепши, кад би се сваки поздрав
састојао од уверавања наших ближњих да их волимо!
Јуче
смо прославили Видовдан, тај дан успомене који је постао дан жалости и наде. То
је било једноставно: служба у малој србској солунској цркви, сувише тесној да у
њу стану сви они, официри, војници и грађани, који су дошли да се помоле за
покој душе њихових старих и за будућност свога народа. Гологлави, они стоје
ћутећи у малој порти и чак многи стоје на улици, где до њих допиру гласови
хора. Затим, омладина из србских школа, у једној пространој сали, пева нам
најлепше песме из свог краја, док један од професора објашњава француским,
енглеским, италијанским, америчким и грчким пријатељима који су дошли да се
придруже прослави, шта значи србска поезија и колико је велика улога коју је
она играла у историји Србије.
Рудолф Арчибалд Рајс
(Швајцарска), 1918.
"Другови!
Косово! Косово!"
Војници
су стајали и зурили у њега. Онда су видели како сјахује, скида шапку, ставља је
на груди и преко ње укршта руке као када се човек моли. Није ништа говорио, само
је повио главу. А онда војници, један за другим, поскидаше своје капе, свише
главе и остадоше као и пуковник у молитви.
Видело
се како се пушке са блиставим бајонетима спуштају и хиљаде људи како се свијају
и љубе свету земљу.
Хенрик Аугуст Ангел
(Норвешка), 1913.
А
онда зачух из уста мог пријатеља Жарка, који као Србин зарађује немачки хлеб,
песму која као да је противречила таквом закључку: Да ли је за мене као Србина
живот у Немачкој данас убиствен? Чињеница је да се Немачка радом уздигла у
једну лепу, богату, рајску земљу. Свет као машина. И куће су машине. Лавеж паса
на улицама личи на шкрипу машина у фабричким халама. У самоуслугама, као да
купујем шрафове, не млеко. У месарама као да купујем ексере, а не шунку. У
апотекама као да купујеш чекиће, а не аспирин.
Петер Хандке (Аустрија),
1996.
Она
је још била толико уцвељена и срца још увек толико стегнутог да није могла ни
исказати оно што је хтела да нам каже. Ствар је у овоме: како је била
обавештена да долазе сакупљачи данка, она је сакрила своје дете, које је имало
осам до десет година, да јој га не одведу. Да би је натерали да призна где се
дете налази, Турци су јој ишчупали брадавице на дојкама врелим гвожђем. Ми у то
нисмо могли поверовати, тим пре што је тај део тела тако осетљив да се то не би
могло учинити да не наступи смрт, све док нам она не откри груди на којима
угледасмо ране још незацељене. Доиста, сви до једног, чак и наши јаничари,
осетисмо силно сажаљење сагледавши такву свирепост и насиље које је више него
варварско и нечовечно.
Жан Палерн Форезјен
(Француска), 1581.
Сав
је народ овде православне вере. Међутим, централније и северније области, које
сам добро упознао, претежно су насељене римокатолицима. Често се наглашава да
су православни, ортодоксни, у Босни уопште моралнији и храбрији од Латина.
Православни поп држи своје вернике за руку, а римокатолички свештеник их вуче
за нос.
Артур Џ. Еванс
(Енглеска), 1877.
Познато
је да Аустријанци у Србији врше денационализацију, што је један од
најзлочиначкијих и најнеобичнијих подухвата у овом рату. Тако се православна
вера сузбија на веома насилан, понекад веома сраман и најнескривенији начин, у
корист католичке вере, чиме се до извесне мере објашњава зашто је папа сматрао
да треба опрезно да ћути о Србима у својој ноти зараћеним странама. И национални
језик изложен је прогону, као и вера. Ћирилско писмо је строго забрањено, пошто
се сматра једном од одлика србског језика. У градовима су имена улица преписана
на латиницу. Ови прогони проширују се, уосталом, и на националну књижевност.
Свуда су заплењене збирке народних песама, а за оне који их скривају предвиђене
су строге казне. Пошто у тим песмама нема ничег против Аустрије и пошто причају
само о борби Срба против Турака, јасно је да су забрањене са једним јединим
циљем, циљем уништавања свих испољавања србског националног духа забрањена су и
песничка дела Б. Радичевића и Ј.Јовановића Змаја (...), чије су се песме током
више од пола века слободно шириле међу Србима у Аустро-Угарској, та дела
прокажена су само зато што су написана на србском језику.
Гијом Аполинер
(Француска), 1917.
Док
је поглавник говорио, приметио сам на писаћем столу котарицу од врбовог прућа.
Поклопац је био подигнут и видело се да је дупке пуна плодова мора, тако ми се
бар чинило, некаквих острига, извађених из љуштура, онаквих какве се могу
видети у великим судовима у излозима Fortnum and Mason, на Пикадилију у
Лондону. Казертано ме погледа и намигну ми: "Пријала би ти једна добра
чорба од острига, зар не?" То су остриге из Далмације?" - упитао сам
поглавника.
Анте
Павелић диже поклопац и, показујући ми плодове мора, ту љигаву и пихтијасту
масу острига, рече смешећи се на онај њему својствен начин: "То је поклон
мојих верних усташа: овде има двадесет килограма људских очију".
Курцио Малапарте
(Италија), 1944.
Деца
нису била поштеђена и за њих су постављени посебни логори. Између осталих ових
девет: Лобор, Јабланац код Јасеновца, Млака, Броћиће, Устићи, Стара Градишка,
Сисак, Јастребарско и Горња Ријека. Уништење деце на овим местима би деловало
невероватно, да не постоје искази очевидаца, од којих је један посведочио: “У
то време су у логор у Старој Градишки свакодневно долазиле нове жене и деца.
После четрнаест дана заповедник логора Врбан наредио је да сва деца буду
одвојена од мајки и стављена у једну собу. Нама десеторици је било речено да их
тамо носимо у ћебадима. Када је соба напуњена, Врбан је пустио отровни гас и
убио их.”
Авро Менхетн (САД),
1988.
Проучавањем
злочиначке билансне листе, израчунато је да је влада Павелић-Артуковић успела
да побије приближно 750 000 православних Срба, а да депортује или прогна 300
000. Убијено је такође 60 000 Јевреја и 26 000 Рома. У римокатоличку веру је на
силу преведено око 240 000 србских православаца, а највећи број је, треба рећи,
био на територији бискупије његове висости Степинца.
Едмон Пари (Француска),
1961.
Али,
шта? Зар због тих фалсификованих граница наша влада треба да почне рат, као у
Југославији? Не дај Боже, уопште не одобравам југословенску варијанту. Али
њихова несрећа има исте узроке, постављене су лажне границе, (исељени су Срби
са Косова, историјске србске постојбине, и тамо насељавани Албанци.) И чим је
Југославија почела да се распада, руководиоци западних држава су, из
користољубиве рачунице, за 24 сата признали нове државе, не обазирући се уопште
на то да су постојеће етничке границе неодрживе.
Александар Солжењицин
(Русија), 1993.
Из
Србије ми је остала слика једне, у поређењу са нашом земљом, много оштрије и
готово кристалне стварности. Због ратног стања? Не, већ због једног целог,
великог народа, свесног да га очигледно цела европа презире, а који то
доживљава као бесмислену неправду и сада хоће да покаже свету, без обзира што
овај то не жели да види, да је он, не само на улицама, већ и иначе, прилично
другачији.
Петер Хандке (Аустрија),
1996.
У
ствари, Србија је романтична од својих монашких краљева, својих цркава, љубави
према реликвијама. Њене легенде цветају у епохама њених највећих недаћа и дан
националног славља је помешан са даном националне жалости.
Алфонсо Рејес (Мексико),
1919.
Културни
значај Светог Саве огледа се и у богатој архитектури и уметности сликарства,
које је под његовим директним надзором остваривано у Светој Гори и Немањића
Србији, нарочито у великом манастиру Студеници, па затим у Архиепископији у
Жичи и даље у Милешеви и другим србским задужбинама. Савин је велики значај
такође у стваралачком препороду народа и народног живота, по чему је код Срба
остао у безбројним причама, анегдотама, пословицама, топонимијама. Један србски
песник је рекао да је србска географија опредмећена Савина биографија, јер
заиста нема краја у србским земљама где се неко место, извор, река, брдо,
природна лепота или посебност не везује за Савино име...
Сви
велики Срби кроз векове, како у време слободе у средњем веку, тако и у време
робства и ослобођења у новијим временима, везивали су себе и свој рад за име и
дело Светог Саве. Зато је он и назван равноапостолним. Није без разлога биограф
Светог Саве, Доментијан, упоредио Светог Саву и његов значај за Србе са
пророком Мојсијем и његовим значајем за израиљски народ.
Франсис Конт
(Француска), 1986.
Овде
не бих желео да прећутим ни о Немањи који ми је и другом приликом, иако
невидљив, измамио сјајне речи, а пре кратког времена и очи је моје задивио овај
човек, којем није стас онај који природа људима додељује, него је узрастом
веома висок и изгледом наочит.
Евстатије Солунски
(Византија), 1172.
А
коњаник (Милош Обилић) продужи према Мурату, који кад виде да се ка њему
упутио, одапе на њега стрелу, а после тога још једну, али коњаник се на то не
обазираше, продужи својим путем, оборена копља, и свом снагом тако подбоде
коња, да овај скочи на оклопе што их Мурат имаше и све их проби, а сам врх
копља забоде му се у бок добрих четири прста и опако га завитла и баци на тле
као да је мртав, иако то још сасвим није био.
Непознати каталонски
писац, почетак ХV века
Они
који се одушевљавају Карађорђем причају да је Наполеон једнога дана, окружен
својим дворанима, упитао:
-Ко
је данас највећи човек на свету?
-Ви,
сире.
-Не.
Карађорђе. Зато што ја добијам победе редовном војском и топовима, док их он
добија само својим мачем уз помоћ народа.
Ђузепе Барбанти Бродано
(Италија), 1876.
Био
је ту један професор, резервни официр као и већина његових колега. Он је са
својим пуком марширао по страшној врелини и по тим ужасним македонским сеоским
путевима. Марширали су километар за километром, битка је била у пуном јеку,
чули су се топови, бедник би био онај ко прилегне. Професора су страшно болела
стопала, била су као крваво месо. Онда је један војник рекао:
-Драги
капетане, мора да је гадно ићи овако много на таквим ногама; ти ниси навикао на
пешачење овако као ми војници.
Професор
је одговорио:
-Брате!
Не ходам ја ногама. Да ходам њима, одавно бих се срушио у јарак!
-Па
чиме то један учен човек хода? – упита војник.
-Вољом,
пријатељу – одговори професор.
И
онда су обојица наставили, али војник је мислио да ипак не би било од штете да
капетана ухвати под руку.
-Јер
ја имам и воље и ноге – рече. - Ја сам сељак.
Хенрик Аугуст Ангел
(Норвешка), 1913.
Пуковник,
два капетана, четири поручника, један каплар и два редова сели су за сто с
нама. У Србији, изгледа, не постоји глупа традиција да дружење официра и
војника разара дисциплину. Много пута смо у ресторанима приметили како обичан
војник или подофицир приђе столу за којим седе официри, салутира у ставу мирно,
а затим се рукује са свима редом и седне. И овде је наредник који нас је
послуживао за столом сео с нама да попије кафу и био нам званично представљен.
Џон Рид (САД), 1915.
Прича
се да је београдски паша 1809. године, у току опасне борбе, док се повлачио на
челу своје војске, наредио да се застане да би дао времена војницима да запале
лулу, што је јако жељено окрепљење у тим страшним ратовима. Карађорђе, кога је
његова срећна звезда довела ту близу, јурну на њих и сатре их. Од тога дана, не
само улица, већ цео крај (у Београду), па чак и једна џамија, коју су Турци ту
имали, добише име Палилула, заједљиво подругивање на адресу побеђених угњетача.
Ђ.Б. Бродано (Италија),
1876.
Међутим,
научио сам да мало читам србски, или када сам на улици, стално се вежбам у
изговору слова у фирмама на трговинама, често на задовољство пролазника. Ономад
сам гласно срицао фирму једног трговца ножевима и шеширима са знаком анђела,
када ми шегрт једног обућара, који ми се приближи, можда из љубопитства,
исправи једну велику грешку и одржа читав говор од кога не разумедох ни једно
слово. Рекох му: Falla brati (хвала брате), па се опростисмо са највећом
учтивошћу.
Ђузепе Барбанти Бродано
(Италија), 1876.
Један
дан раније пало је неколико бомби у близини једног италијанског логора и
Италијани се разбежаше. Једна чета гладних Срба са највећом присебношћу
искористи ту прилику да покупи из напуштеног логора сав хлеб и све остало што
је било за јело, а доцније су говорили како би желели да аероплани тако долазе
сваки дан.
Флора Сандес (Енглеска),
1917.
И
у најсиромашнијој кући нађу се гусле за пратњу и надахнуће певача. Калуђер у
дну свог манастира изговара неку побожну легенду, пратећи сваки стих плачним
звуком гусала: пастир дубоко у шумама и планинама тако слави подвиге хајдука и
јунака из прошлости, жене на извору, жетеоци у пољу, берачи за време бербе
грожђа, војник који се вратио са бојишта, сви састављају песме... Тај смисао за
лепо жив је данас колико и пре два века. Хрвати су, да би сами себе бодрили, певали
громогласно србске песме свог генерала, када су следили бана Јелачића у походу
против својих некадашњих савезника Мађара.
Шарл Иријарт
(Француска), 1856.
Сви
изводи преузети су из књиге: "Волим
те Србијо, записи светских аутора о Србима и Србији кроз векове",
Итака, Београд, 1996.
Movie about heroic Serbia in WWI. Serbia fought bravely and successful,
but suffered a lot, bringing peace to Europe with almost 1200000
casulties.
Захваљујући
својим црквама и културном наслеђу, Срби су успели да победе своје непријатеље,
сједињујући, стичући националну свест и освајајући слободу.
Габријел Мије
(Француска), 1919.
Ако
је уопште могуће да једна нација купује своје јединство и своју слободу крвљу и
сузама, Срби су ту цену платили. Они се петсто година нису помирили са
робством, већ су се опирали, непрестано према светлости.
Р.Г.Д. Лафан (Енглеска),
1917.
Србин
воли своје дрвеће као што Швајцарац воли своје планине, и као што Данац воли
море. Као џин, дрво стоји на бојном пољу и бори се против непријатеља Срба.
Зелени, лиснати застор грана пружа се изнад деце која се играју. Грана је
пустила корење и, ако јој буде дозвољено да се развија, рашће смело као једно
од првих краљевских дрвећа Европе.
Ханс Кристијан Андерсен
(Данска), 1842.
Срби
безгранично верују у своју способност да се такмиче са достигнућима најмоћнијих
нација света.
Р.Г.Д. Лафан (Енглеска),
1917.
Током
овог путовања нисам, бар ја, Србију видео као земљу параноичара – напротив
видео сам је као огромну собу једног сирочета, да, једног сиротог, напуштеног
детета.
Петер Хандке (Аустрија),
1996.
Срби
су веома лепи људи и нимало не личе на Грке. Срби су високи, веома згодни, имају
тамнији тен и јако лепе очи.
Изабела Рос (Шкотска),
1916.
А
ја више волим сиромашко србско камење. Срби знају да пате и ћуте. Видео сам их
непокретне и без речи на киши, данима, без шињела и понекад без хлеба. Па нико
ни да загунђа. Видео сам их поново касније у болницама, како одлучно подносе
операције, са цигаретом у устима, док им се лице бледи а црне разрогачене очи,
једино оне живе, окрећу ка небу на Истоку... Зато се поклањам пред тим
безобличним блоковима, којима је побожност ближњих посула путеве.
Рене Мије (Француска),
1891.
Греје
ме овде југ! На крају, овде су сви људи – ЉУДИ! Историја ове земље корачала је
само за славом! Та земља је патила, живела, преживела и остала ту, да увек буде
ту!
Чини
ми се да су Срби исто толико Руси колико и ми.
Максим Горки (Русија)
А
ево шта још не смете заборавити, мислећи о Србији: нас Русе у Србији воле –
топлом, искреном, нежном љубављу. Последњу своју простирку ставиће под ваше
руске ноге. Одвојиће од својих гладних уста последњу кришку хлеба и са
божанственом издашношћу сиромашка угостиће вас, свог најдражег госта из миле
Русије. А знате ли кога они – молећи се Богу – помињу пре своје дечице? –
РУСИЈУ! Хиљаду година, очекивајући сунце, знате ли на коју страну гледају њени
распети мученици, знате ли коме упућују сузе и уздахе матере мученичке деце? –
Тамо где се иза сиве магле светла према небу златна кубета московског Кремља.
Леонид Андрејев
(Русија), 1914.
Наполеон
није познавао Србију и Србе. Али, имамо ли ми права, ми, Французи века, да не
познајемо једну земљу и једну поезију коју су Немци, наши наследни непријатељи,
признавали изнад њихове, а којом се, ипак тако поносе.
Лео д` Орфер
(Француска), 1916.
Када
нису били на служби, србски војници носили су за капом или иза увета цвеће, а
често су цвећем китили и пушчане цеви. Фронт је постао њихов дом. Свој поглед
управљали су војници преко границе испред себе. Сањали су и дању и ноћу о свом
селу, тамо далеко, и живели су очекујући онај дан када ће се изборити за
повратак у своје село.
Леди И. Е. Хатон
(Шкотска), 1919.
Ако
посматрамо обнову фашизма и исламски фанатизам против којих се они боре, могло
би се с правом рећи да су Срби ти, а не босанци, који воде битку за нас.
Филип Џенкинс (САД),
1995.
Од
поезије у којој нема ничег сувишног, и у којој свака реч тежи ка циљу, ја
познајем свега два модела: Дантеа и србску народну поезију.
Никола Томазео
(Италија), 1844.
"Народ
који пева, мисли и дела као србски, не заслужује да носи име подјармљеног
народа."... Мени пак, који сам давно препевао Жалосну пјесаницу племените
Асан- агинице и за ту лепу песму код многих пробудио интересовање, свакако је
стало до тога да усредније препоручим један језик, који нам је сада постао
приступачан преко граматике, речника и толиких узорних песама. Никада нисам
престајао да се упознајем са песмама из србских наречја.
Јохан Волфганг Гете
(Немачка), 1824.
Између
свих данашњих Словена Срби имају најчистије, најблагогласније наречје. Њихово
народно песништво по обиљу свом и одмерености – по мом мњењу – премашује све
што ми је у тој врсти познато.
Јакоб Грим (Немачка), 1823.
Србин
живи своју поезију.
Тереза Албертина Фон
Јакоб (Талфи) (Немачка), 1836.
Гусле
висе на зиду крчме, као што гитара или шпански пандеро висе на зиду посаде, и
онај посетилац који најбоље зна србске песме, скида инструмент са зида и почиње
да пева... То свакако није музика и човек би чак рекао да у тим песмама нема ни
мелодије, ни хармоније, ни облика, ни тона, међутим, то веома једнолично
запевање има у себи нечег привлачног, тужног, мрачног, са понеким бљеском и
победничким тоном. То је као историја србског народа, пуног туге и пуног наде
то су њихова Илијада, њихова Одисеја и њихов Ромасеро…
Шарл Иријарт
(Француска), 1856.
На
уснама људи су песме, безбројне као што су безбројни и листови на дрвећу у овим
шумама. И као што плодне зелене гране подсећају Данца на његова зелена острва,
тако га и ове песме подсећају на баладе његове земље.
Ханс Кристијан Андерсен
(Данска), 1842.
Барем
су код Срба историја и поезија под руку, па је довољно прочитати њихове народне
песме да би се сазнало шта су волели, шта мрзели и због чега су све страдали.
Песме су њихови летописи и то је можда разлог што од њих никада није било
народскијих и вечнијих.
Шарл Иријарт
(Француска), 1856.
Од
свих чуда србске византијске архитектуре, нема ничег чудеснијег од цркве у манастиру
Грачаница. То је Милутиново највеће постигнуће и водећи пример косметског
стила.
Сесил Стјуарт
(Енглеска), 1968.
Ови
србски песници, романтични и очајни, иронични и увек преко црте у коштацу са
нормалношћу живота, јесу архетип поезије пуне емоција и жеља, беса и детињасте
нежности. Романтизам и боемски живот. Синоћ, као и других дана, лепота ме је
уништила: музика, читање песама у било које доба дана, дуге ноћи разговора,
нежни погледи жена, све се меша са носталгијом за нечим чега нема, са немогућношћу
савршеног односа са животом. Можда је то предрасуда, самосажаљење. Или је то
можда језгро сваке аутентичне поезије. Овде је време релативно. Једе се када се
стигне, не спава се до зоре без икаквих проблема. Поезија је глас срца, душа
народа. Овде је важно срце, важна су осећања, подударност или неподударност
душа, жестока и очајна страст.
Данијел Ђанкане
(Италија), 1993.
У
србским песмама мати је заиста име свето: она је као стуб којим се човечија
љубав и поштовање од земље диже у небо. Племенита једна реч чује се често и у
песмама и у говору србском, кад је ко весео или жалостан: весела му мајка,
жалосна му мајка!
Никола Томазео
(Италија), 1844.
То
је претерано проширено осећање породице, која је за Србина била све у животу.
Главно је осећање повезаности између браће и сестара, сасвим карактеристично за
овај народ. Брат се поноси што има сестру, сестра се куне именом свога брата.
Ђузепе Барбанти Бродано
(Италија), 1876.
Као
једна од наших омиљених забава мора се споменути и учење србског језика. Срби
су дивни учитељи, увек нестрпљиви да дају, да помогну. Србске жене морају бити
племените када рађају тако осећајне и нежне синове.
Стела Мајлс Френклин
(Аустралија), 1918.
Припекло
а извор неодољиво мами, тако да се зауставих. У близини, на пропланку, две
девојке, две чиле и румене плавуше, по одећи и целим својим изгледом праве наше
руске, сеоске девојке, простиру платно. Док сам скидао торбак, и припремао се
да се напијем, и девојке су пришле води. Одмакао сам се малко, али једна од њих
брзо приђе код мене, ухвати моју руку и пољуби је. То је било тако брзо и
изненада да нисам био у стању да отмем руку и једва сам успео да спречим другу
која се спремала да учини исто. Такво љубљење руку мушкарцима од стране жена у
свим крајевима је уобичајена ствар тамо где још нису продрли нови обичаји.
Варошка девојка не пружа руку никоме, чак и свештенику прилази само ако је у
питању часна старина или млади лепотан. Гледао сам како се девојке одмичу од
проте да га не би пољубиле у руку. И обрнуто, гледао сам како удата жена
приступа руци шеснаестогодишњег младића и он је мирно седео прихватајући ове
знаке женског поштовања који су били, разуме се, знак његовог уважавања.
Павле Аполонович
Ровински (Русија), 1868.
Мора
да је спартанска мајка и кћер херојског соја, она која је овако писала своме
сину сељаку, затворенику у Аустрији. “Претпостављам, ако си затворен то је зато
што си био рањен и ниси могао да се браниш. Али, ако су те ухватили а ниси
рањен, не враћај се кући, сине мој. Оскрнавио би село које је на олтар домовине
положило осамдесеттри хероја, без сто двадесет оних који су позвани у војску.
Твој брат Милан пао је на Руднику. Био би срећан када би могао да види свог
старог краља како пуца из пушке на фронту.”
Р.Г.Д. Лафан (Енглеска),
1917.
“С
Божјом помоћу пођи, роде мој. Шаљем те тамо да искупиш своју заклетву, јер ћеш
се тамо борити за твоју мајку. За мајку твоју, моју, за мајку нас свију. Ја сам
те родила, одојила и отхранила али си ти син мајке Србије, ти си дете земље на
којој си угледао бели дан, велике мајке наше. Јес, то је мајка твоја. И пођи,
млади војниче, напред да браниш мајку твоју и да је чуваш, као што си се
заклео.”
Клод и Алиса Аскју
(Енглеска), монолог Јеле (Заклетва- комад из србског живота у једном чину),
1916.
Не
би требало пропустити православну службу, ако ни због чега, оно да би се
искусила дубина раскола између обичаја Истока и Запада. Цела организација и
атмосфера потпуно су другачије него на Западу. Људи не седе сами, у приватној
интроспекцији, већ стоје поред својих пријатеља и у друштву анђела. Овде су
клупе и столице непотребне. Нема химне, нити инструменталне музике, постоји
само интимно заједништво, у којем чак ни певачи који офецијелно певају нису
издвојени, као што је то код западних хорова, већ су чланови конгрегације у
којој стоје. Гласови одјекују у цркви због посебних акустичних особина куполе,
као да долазе од Христа одозго и разлежу се преко небеског дома који Њега
окружује. По ноћи, када је мрак, у рукама трепере свеће, а около, повијајући се
нежно, настаје корона, лебдећи круг светлости који својим покретима као да
покреће анђеле и свеце на зидовима и сводовима. Божанске мистерије тако се,
посвећенима, откривају.
Сесил Стјуарт
(Енглеска), 1959.
Од
Лазара је у србском народу остала позната косовска мисао и опредељење (Његош),
или тзв. КОСОВСКИ ЗАВЕТ, који представља србско остварење хришћанског виђења и
доживљаја историје као драме у којој крајња победа припада добру и правди,
човештву, духовној слободи.
Франсис Конт
(Француска), 1986.
Кад
су пукле заробљеничке жице и кад се 5 000 живих србских костура нашло слободно
у нашој средини, ти костури су – миловали нашу децу, давали им бомбоне!
Разговарали су са нама! Срби су, дакле, миловали децу оних који су њихову
отаџбину у црно завили! Тек сада разумемо зашто је наш велики песник Гете учио
србски језик. Сад тек схватамо зашто је Бизмарку последња реч на самртној
постељи била – Србија. Та победа Срба је већа и узвишенија од сваке материјалне
победе! Такву победу, чини ми се, могли су извојевати и добити само Срби,
однеговани у њиховом Светосавском духу и јуначким епским песмама, које је наш
Гете тако волео... Ова победа ће вековима живети у душама Немаца, а тој победи,
и Србима, који су је извојевали, желео сам да посветим ову моју последњу
свештеничку проповед.
Из проповеди протестантског
пастора Фридриха Грисендорфа, одржане маја 1945. у селу Евербургу, крај
Оснабрика.
Самсон Чернов је био руски Јеврејин, који је
као дописник руских новина дошао у Србију, 1912. године, да снима
догађаје за време Балканских ратова. Фотографије је слао у Русију, али и
у Француску, за лист L Ilustrasion. По завршетку Балканских ратова,
отишао је у Париз где је направио изложбу фотографија на којима је
приказао бугарске злочине. У Србију се вратио са почетком Првог
светског рата, снимио је све патње српског народа и војске и, за време
рата, неколико пута је путовао у Француску и Енглеску, где је приређивао
изложбе својих фотографија и слика, јер је био и сликар, на којима је
представљао српску Голготу. Године 1918. прешао је у православну веру, а кум му је био командант српске Прве армије, генерал Терзић. Две слике су издате у Лондону, 1916. године, као албум.
За вас који имате родитеље,
За вас који сте родитељи,
За вас који сте имали родитеље,
За вас који знате оне који имају родитеље
И за вас који познајете нечије родитеље.
Драги сине/кћери,
Сада још нисам остарио, а када ме будеш видео таквога, буди стрпљив са мном и
покушај ме разумети.
Ако се запрљам у време ручка, и ако се не
могу сам оденути, буди стрпљив.
Сети се сати, које сам потрошио, док сам те
томе научио.
И ако у разговору понављам исте ствари увек
поново, немој ме прекидати, саслушај ме!
Када си био мален, морао сам ти исту причу
читати увек поново, пре но што си утонуо у сан.
Ако се не будем желео купати, не исмејавај
ме и не вређај.
Сети се како сам те морао ловити и
измишљати хиљаду разлога, да би ушао у каду.
Кад опазиш моје непознавање нове технологије,
дај ми времена и немој ме гледати с подсмехом на лицу.
Ја сам тебе научио много ствари: правилно
јести, правилно се обући, суочити се са животом.
Ако некад у разговору заборавим или изгубим
нит разговора, дај ми мало времена, да се присетим и, ако ми то не пође за
руком, немој се узнемиравати.
Није ми најважнија ствар на свету наш
разговор, већ то, да сам с тобом и да ме знаш слушати.
Ако не будем желео јести, немој ме
присиљавати да једем.
Сам знам најбоље, када ми је храна
потребна, а када не.
Када ми уморне ноге више неће дозвољавати
да ходам, пружи ми руку једнако као што сам је ја пружао теби, када си правио
прве кораке.
И ако ти једном кажем, да више не желим
живети, да желим умрети, не љути се на мене, једнога дана ћеш ме разумети.
Једном ћеш спознати, да сам ти, упркос свим
учињеним грешкама, желео само најбоље и покушао сам те припремити на путовање
живота.
Не жалости се, не љути се и не осећај се
беспомоћан, када ме будеш гледао поред себе таквог. Буди поред мене и покушај
ме разумети и помоћи ми тако као што сам ја помагао теби, када си почео живети.
Буди ми ослонац, помози ми завршити путовање
с љубављу и стрпљивошћу.
Вратићу ти осмехом и неизмерном љубављу,
коју сам одувек чувао за тебе.
Сиромашни отац је са пуно труда школовао
једно од своје деце. Тај «принц» породице успео је да дипломира. Писмом је
обавестио оца о датуму када ће се наћи у центру епархије, како би овај дошао по
њега са коњем.
Отац је украсио коња и пошао по сина. У
одређени дан сусрели су се у центру. Отац га је дочекао са сузама у очима.
Кренули су пут села: син на коњу, а отац пешака! На путу којим су ишли
сусрели су једног синовљевог пријатеља. Дирљив сусрет. У једном часу пријатељ
га упита:
- Ко ти је овај што води твог коња?
- То је «мој коњушар»! - одговори син за свог оца.
Нож у срце очево се зари. Син, добро обучен
и румених образа, није желео да има оца са лицем испуцалим од сунца, нажуљалих
руку и издеране одеће.
Јадни оче! Ко може да разуме отров којим те
напоји твоје незахвално дете својим непристојним понашањем? Срам га је било да
посведочи да си његов отац. «То је мој коњушар!» А колико ли је људи, деце
Божије, који одбијају да препознају Бога Оца! Не желе да покажу да верују у
Бога, да читају Еванђеље, да имају било какве везе са Црквом. Шта и рећи за ту
децу, која одбијају да то исповеде, умисливши да им се тиме умањује вредност?
„Неће помоћи цару велика сила, неће заштитити јакога велика снага.” (Пс.33;16) „... злоба говори сама против себе.” (Пс.27;12)
Живео
једном један много прек владар, који је, више но о ичем другом, бринуо
да има леп и уредан врт. То, истини за вољу, и не би било тако страшно,
да га није, у својој обести, поставио за једино мерило у држави. Тако је
сваки онај, који би гајио икакву другачију мисао од цареве, или пак
нешто претпоставио превеликом значају љубљене му баште, бивао
проглашаван за „коров” и истог тренутка би био послан на погубљење. Да
ли је онда тешко разумети, да су врт, хтели – не хтели, сви волели?...
Чак и они, који нису ту живели, али су га, због путева који су се са њим
укрштали, морали посећивати. Заузврат, он их је награђивао својим
гостопримством, и то тако, што је, преко њих, држао у власти безмало
читаву планету. Живећи у уверењу, како је, ето баш њему, од свих
других, пошло за руком да створи мир на земљи, цар, силно задовољан
собом, пожеле једног јутра да прошета по врту. Сви, који су се затекли у
послу, са стрепњом су пратили сваки његов корак. Но, за дивно чудо, он
држаше уста затворена. И баш кад су помислили да ће све проћи у најбољем
реду, наједном, његово се лице помрачи, а грло расцепи: - Ко је од вас, лењиваца, задужен за ред у врту? Једна прилика се невољно издвоји из масе, па догега до њега. - Ј - ј - ј - ја... - промуца човек. - По чијем, оно, наређењу...? - Ва - вашем, висости... - Е, па кад је тако, а ти бирај: главу да скидамо, или да је не дирамо? - Да не ди - дирамо... А краљ, обилазећи око њега, процеди с гневом: - Зашто се у мом прелепом врту не чује славујева песма? - Јер нема славу - у - уја, ваше височанство - шапташе престрављени вртлар. - Ма, је ли... !? Треба ли да се уплашим од твоје мудрости? Можда би хтео место да ми преотмеш... ? - Не дао Бог, господару! -
Тишина кад ја говорим! - подвикну цар на њега па, након станке, настави
са придиком. - Будући да си нам тако сликовито дочарао своју
оштроумност, а ти буди љубазан па објасни: шта је то што недостаје мом
врту, кад он није рад да у њему свије гнездо? Вртлар се, из
превеликог страха, не усуди одмах одговорити, премда је слутио који би
разлог томе могао да буде. Зато стаде премишљати како да скине беду с
врата. Најзад, досетивши се, он предложи цару следеће: - Ако је ваше царско величанство радо имати славуја у своме врту, знам човека који може да га дозове. - Па, шта чекаш...?! Одмах да си га довео, иначе - оде глава! Не
чекајући да му се двапут каже, вртлар појури из стопа. Међутим, у
славујевом гају не нађе власника, већ неког старца у похабаном руху. - Ко си ти? - упита он, чудећи му се. - Можда баш онај кога требаш - мирно узврати старац. - Не шали се, старче, јер јој није време, но причај: где је власник овога луга? -
Стигао му је позив и он је неодложно морао да отпутује. А како се неће
враћати, јер му је боља служба запала, мени је до даљњег поверена брига о
имању, па... ако могу ја што помоћи...? Немајући куд, вртлар му исприча своју муку. - Хм - замисли се старац, а онда рече - води ме цару! Видевши их где долазе, његова висост не издржа, већ им похита у сусрет и, обигравајући око њих, стаде се распитивати: - Јеси ли ти тај што прича са славујима? Можеш ли их дозвати у мој врт? Можеш ли... ? Како ћеш ... ? Али старац му ни једном не одговори. - Хоћеш ли, несрећниче, коначно проговорити? Знаш ли ти пред киме ћутиш? Пред оним од кога ти живот зависи! Одговарај! Но када цар, у гневу, потражи старчев поглед, подиђе га нека неугодност, и он, не издржавши, пови главу у страну. - У реду - најпосле прозбори старац, зауставивши се у ходу - али да ми обећаш, царе, једно... - Све... ! - понуди овај самоуверено. -
Све и да хоћеш - не можеш, али ово - да. Како би славуј дошао у твој
врт, потребно је извесно време, и ја сам вољан да се настаним у њему.
Молим те, дакле, следеће: да ником не буде дозвољено мешати ми се у
посао, док ја то не дозволим; у противном, ко би се дрзнуо да ме омета -
тај да се посече! - Зар то...?! - одахну цар уз осмех. Ево, имаш
моју царску реч да ће бити као што рече, а царска се не пориче. Већ
колико сутра, ја крећем на пут, а теби остављам сасвим довољно времена
да припремиш место славују. И цар, сав блистајући од задовољства, одскакута у двор, како би се што боље припремио за путовање. А
док се он проводио, старац се сместио у источни део баште, где отпоче
припреме за дочек жељене птице, и то тако што - није радио ништа! Људи,
задужени за уређење врта, видевши како се део у коме се налазио из дана у
дан губио у растињу и трњу, све више и више негодоваху, нарочито како
се царев повратак приближавао. Међутим, нико се није смео усудити да
нешто и предузме, јер су сви били сведоци царске заповести. Најзад,
дође и дан од кога са зебњом зазираху! Вративши се с пута, цар, још ни
не преобукавши се, излете из кочије и појури равно у врт. Кад тамо имаше
шта и да види: све беспрекорно уређено до места на истоку, где владаше
права џунгла. - Шта ово има да значи? - викаше љутито. За ово ти не гине погубљење, старче!... И управивши руку ка растињу, стаде га чупати. - Стој! - обрати му се старац гласом који није трпео поговор. Нисмо ли се, царе, ми нешто договорили и ти дао своју царску реч? - Да, али... - устукну цар, коме се ноге одсекоше - не мислиш, ваљда... -
Ја своје испуних; сада је ред на тебе - узврати старац и истог тренутка
са њега спаде оно старо рухо, а он се показа у сјајној одећи и
младолик, држећи мач у десници. Затим, као добар војник свога господара,
располови цара, из кога испуза сикћућа змија. Потрчавши за њом, он јој
стаде петом на главу. Кад сиктање утихну, из грма се заори песма - песма
славуја. Од ње се људима разгалише душе, јер им, напокон, засија сунце
правде.
* * *
Постоје две
врсте трњака: онај, којим је справљен венац за главу страдалног Господа,
и онај, који златом сијаше, китећи главу Иродову. У првом се скривао
славуј, прослављајући униженог, док је царева круна потекла из камењара,
у коме се скриваху змије. Али, шта каже Свето Писмо: униженом смрт не
науди, јер Он смрћу уништи смрт, поставши Први; гордога удари Господ и
он издахну изједен од црва. Знајући ово, нека нам не буде тешко
направити одабир: боље нам је страдати са Христом, „... неголи имати земаљску сладост греха, државши срамоту Христову за веће богатство од свега блага мисирскога...." (Јев.11;25-26) Гледајмо на плату!
Професоре,
ви сте јасно изнели и логичке и библијске доказе да је Бог персонално,
разумно Биће и да бесконачни разум мора бити свезнајући. Али та чињеница
нас води закључку да постоји Божје предодређење свега што се дешава у
свету. Јер, ако Бог унапред зна шта ће се десити, онда се то мора и
десити, јер иначе Божје свезнање неће бити истинито. А ако је све то
предодређено, ако, дакле, постоји апсолутна судбина, или предодређење,
шта ће се све десити, шта онда остаје за људску слободну вољу? Где је
њено место у људском животу? И најзад, ако нема слободне људске воље,
откуд онда Богу право да нам суди за грехе које смо учинили зато што је
Он то све унапред одредио?!
Професор
Колега,
много си ми питања одједном поставио. Ипак ћу покушати да дам што краће
одговоре. Пошао си од погрешне мисли да је предзнање исто што и
предодређење. Предзнање је својство Божјег разума, а предодређење, кад
би постојало, било би ствар Божје воље. Па као што воља и разум нису
иста ствар, тако предзнање и предодређење нису исто.
Предодређење
обавезује и човека и свако биће и сваку ствар да делује нужно баш онако
како је предодређено. Предзнање, међутим, нема ту моћ. Ево примера,
који наводи свети Јован Дамаскин. [1] Лекар из свога богатог
искуства и учености зна да ће болесник умрети, па то и унапред каже
болесниковим укућанима. Тај болесник заиста умре. Нико не може рећи да
је болесник умро зато што је лекар то предвидео. Један мој познаник иде
путем који се завршава провалијом. Ја му кажем да не иде даље, јер ће
пасти у провалију зато што сам ја то унапред знао. Дакле, предзнање
човека ни на шта не приморава, јер предзнање није исто што и
предодређење. А ако предзнање човека ни на шта не приморава, онда оно
нимало не смета слободи човекове воље да чини што хоће, па самим тим
остаје јасно и неоспорно Божје право да нам суди за грехе.
Студент математике
Професоре,
ја знам једну математичку игру којом се математички јасно и нужно
доказује да предзнање не смета и не оспорава слободно људско деловање.
Сви
То је заиста врло интересантно, хајде покажи нам тај математички доказ.
Математичар
Хоћу!
Показаћу вам, али молим вашу сарадњу. Ради се о овоме: неко од вас
написаће један број на табли, по слободном избору, који број хоће. Кад
он напише тај број, ја ћу одмах на табли написати колики ће бити
резултат, ако после њега неко други напише слободно изабран број, али са
исто толико цифара колико има и први написани број. Потом ћу ја
написати један број са исто толико цифара, а затим неко трећи написаће
опет један слободно изабран број, и најзад ћу и ја написати један број
са исто толико цифара. Ко ће да почне?
* * *
Сви
су присутни посматрали математичара са чуђењем. Нико није веровао да је
то могуће. Мислили су да математичар изводи неку шалу. Ипак се јави
онај студент атеист и написа број 782. Математичар одмах рече и написа
да ће коначни резултат, ако се испуне сви наведени услови, бити 2.780.
Затим онај Јеврејин написа испод тога броја 375. Математичар испод њега
написа 624. Философ испод тога написа 119. Најзад математичар дописа
број 880. Кад се све сабрало, резултат је био заиста 2.780!
782 375 624 119 +880 _____ 2780
Сви
стадоше задивљени и запањени. Математичар рече да је то
најједноставнија ствар на свету, да постоји један врло прост образац по
којем то свако може предвидети, и као што су се могли уверити, то његово
предзнање није ни најмање ограничило слободу оне тројице учесника који
су сасвим слободно написали бројеве које су хтели. Према томе, ни Божје
предзнање није никакво предодређење, нити ограничава слободу човековог
избора. Како су математичари дошли до тога образца, то је друго питање
које нема никакве везе са темом о којој говоримо, али је чињеница да
примена тога образца показује конкретан математички сигуран пример да
предзнање није никакво предодређење.
Физичар
Обраћајући
се математичару, рече: чињеница је да си ти унапред знао који ће бити
резултат свих бројева који буду написани. Али ако су ова три учесника
сасвим слободно писали своје бројеве, нарочито онај први, ова друга два
учесника су већ били мало ограничени у избору, јер су морали да пишу
само троцифрене бројеве, а ти си био сасвим ограничен у избору који број
да напишеш. Твоји бројеви били су предодређени бројевима које су остали
учесници писали. Ти ниси могао писати број по милој вољи, него само
онај који си написао, јер иначе резултат не би био тачан. Дакле, ту је
ипак постојала извесна мера предодређења.
Математичар
Тако
је. Али то „предодређење“, као што је свима очигледно, није ни најмање
ограничило слободан избор бројева које је онај први учесник написао
изабравши га из мноштва бројева који су му стајали на располагању, а
друга два учесника су имали такође мноштво низа бројева, али само
троцифрених. Или са онолико цифара колико је имао први написани број. А
ја нисам имао слободног избора. Морао сам да напишем бројеве који су
били нужни да би проречени резултат био тачан. Па при свем том, моје
предзнање резултата нити је било предодређено мојом вољом, нити је
ограничило слободу избора мојих саучесника. Према томе, ни Божје
предзнање није исто што и Божје предодређење, нити ограничава слободу
човекове воље.
Др Лазар Милин,
"Бог је Савршено Биће"
НАПОМЕНА:
[1] Исти писац. Разговори о вери, књ. 1. стр. 132.
Лекар је дигао руку да заустави следећи такси. Улазећи, на њега изузетан утисак
остави таксиста, не само својим понашањем, већ и читавим својим бићем.
- Како се зовете, молим?
Човек за воланом изрече своје име.
- Шта сте по занимању? – упитао је лекар.
- Професор факултета.
- Професор факултета и таксиста?! Како? Зашто? Отишли сте с посла? Дали су вам
отказ?
- Не. Радим још увек.
- Али, зашто онда...?! Није вам довољан новац који примате за
ваш посао, па радите као таксиста и отимате хлеб другом?
- Не. Зарађујем му хлеб.
- Ма, како... ?!? Не разумем!
- Таксиста, чији је такси, разболео се ових дана и, да његова породица не остане гладна, у часовима кад немам предавања ја га
одмењујем и односим му новац који зарадим.
- Господине професоре, одржали сте ми једно предивно предавање. Овог је часа
ваш волан најбоља катедра.
Лекар му пружи новчаницу од 5.000 драхми, скине шешир у знак поштовања и
поздрављајући га, оде, испуњеног срца и ума за свој позив.
Поновимо. Љубав је свеоткривајућа. Величанствена је. И доказано је да сви ми
свакодневно наилазимо на мноштво призива љубави.
Када би свако од нас, према својим могућностима, прилагодио себе за испуњење
заповести о љубави, учинили бисмо нашу земљу једним комадом раја. Штета је да
останемо сиромашни у делима љубави.
А како је наш лекар схватио поуку љубави, коју је добио од привременог
таксисте?
Да његов однос са болесницима треба да буде човечнији, топлији, однос не из
рачуна, већ искрен.
А како ми да јој се прилагодимо: за своју свакодневицу? Како?
Заиста, љубав је неограничена у облицима и пребогата у радосним изразима.
Сигурно је да вежбање у заповести љубави условљава да имамо уздигнуту антену за
примање сигнала оних којима је потребна помоћ. Условљава и саосећање.
Свакако да наше саучешће у проблемима других указује на духовну зрелост. Осим
тога, по љубави се познају деца Божија.
Да! Стваралачка љубав је извор радости.
Љубав на делу је израз друштвености. Само кротка и тиха љубав шири слаткоћу.
Непрестана љубав је лек против стреса. Саборна љубав је разлог среће.
Шта кажете? Није ли вредно труда рећи «да» на њен позив? Да јој се одазовемо?
Да будемо у њеној служби? Заиста, није ли вредно труда? Осим тога, љубав и
срећа су зависне једна од друге. Што више љубави дајемо, утолико наша срећа
расте. Онај ко воли, њему никад није досадно.
Љубав узвисује наш пут.
Љубав премоштава даљине.
Љубав превазилази потешкоће.
Љубав напаја надом.
Љубав нас избавља од замора и приговора. Љубав не сматра помоћ безумљем, већ
потребом која доприноси целовитости.
Зато увек рецимо «да» на њене позиве.
Слажете ли се?
Подне у Солуну налик је подневима у свим великим лучким
градовима. То је тренутак када се врева стишава. Јесен рујем боји дрвеће, ретке
пролазнике мами мирис рибе из таверни. Из даљине се чују сирене бродова који
поздрављају град, одлазећи на далека путовања. Покаткад крикне галеб,
наговештавајући југо. Бат корака по каменим плочницима је све ређи и тиши. А
море и небо су измешали боје.
У цркви светог Димитрија је тихи полумрак. Неколико жена
послује по цркви, нечујно се крећући, као да не додирују мермерни под. Ништа не
нарушава свети мир храма. Пред олтаром две жене у црнини шапућу молитве
повремено подижући сузне очи ка иконама светитеља.
Предане својим пословима и молитвама нису виделе када је и
како у цркву ушао необично обучен човек, али су све, у исти мах постале свесне
његовог присуства. Прекинуле су молитве и послове и пошле му у сусрет.
Он, измучен, у окрвављеној одори, корачао је према олтару.
Сакупиле су се око њега, питајући да ли му нешто треба, ко је и одакле долази.
Затражио је воде и рекао:
- Ја сам овдашњи, а долазим из Босне, тамо је борба за
Православље!
Жене су претрнуле. Једна од њих је отишла по воду, а друга
да позове свештеника. Жена у црнини, она млађа, грозничаво је гледала војника,
препознала га, и као птица погођена у лету, тихо крикнувши, онесвестила се.
Старија је покушавала да је освести. Остале жене су стајале скамењене, без
гласа и покрета, а војник у одори византијског ратника, лагано је ишао према
гробу Светог Димитрија и нестао у њему.
Тишина се згуснула, остао је само благи мирис босиљка или
смирне, нису биле сигурне шта је, али да је миомирис, јасно су осетиле.
Жена која је доносила воду, ушла је истовремено са
свештеником. Млађа жена је, дошавши себи, клекла пред икону светог Димитрија и
молила се кроз сузе, челом додирујући под.
Свештеник је питао жене шта се догодило. Оне су му испричале
све о доласку непознатог човека, његовом одговору на питање ко је и одакле
долази. Питао их је затим како је био обучен, а оне су, опет, све до једне
рекле:
- Исто као свети Димитрије на овој икони.
На то је свештеник учинио велику метанију пред иконом светог
Димитрија, клекли су и топло се, усрдно и дуго, дуго молили у небеској тишини.
Касније је, много касније, свештеник испричао да се свети
Димитрије последњи пут јавио 1804. године.
То је била година Првог српског устанка.
Догађај се збио у Солуну пре славе светог Димитрија, 8.
новембра 1991. године.
Отворио медвед
канцеларију како би се шумски живаљ имао где обавештавати о важним текућим
питањима. И ту је, на место секретара, упослио јежа.
Не прође много дана,
кад у канцеларију почеше да пристижу и прве странке. Јеж се дивио мединој
умешности: добро упознат са шумском етиком и нормама понашања, судио је
праведно, а случајеве је заводио беспрекорно.
Но једног дана, сва
задихана и очију из којих избијаше гнев, упаде код њих лисица, цијучући:
- Медо, брате,
помагај!
- Шта је било? – упита
је медвед.
- Јеси ли чуо вест?
- Нисам. Какву...?
- Па да је стигао
јастреб! Ни мање, ни више...! Дај, учини нешто, да зла не би било! – мољакаше
лисица.
Медвед, осмотривши је
подробно, примети мирно, не устајући од стола:
- Па то је бар лако
средити: склони се док не прође, да не би гледала зла очима!
Лисица га погледа у
неверици. Али, кад хтеде нешто да му одбруси, његов поглед, који је јасно
стављао до знања да би свако убеђивање било узалудно, одврати је од такве
идеје, те она подви реп и напусти канцеларију.
Убрзо, чим се она
изгуби из видокруга, улете у просторију зец. И он беше сав задихан, а бубњање
његовог мајушног срца је било у толикој мери приметно, да су медвед и јеж
мислили како ће му оно из груди искочити.
- Шта је било, зеко? –
упита медвед, скочивши иза стола, те овом принесе воде како би се повратио. –
Каква те то мука гони да јурцаш к`о помахнитао?
- Чу-чусте ли ве-ест?
– објашњаваше зец муцајући.
- Шта?! Још једна!? –
примети јеж зачуђено.
- О-ова је
нај-но-но-вија...
- Дај да чујемо! –
рекоше медвед и јеж углас.
- Сти-и-игао је
ја-јастреб! – с муком зец измуца речи из себе, а онда се, и од самог њиховог
звука, уплаши, те скочи под сто. – Мо-о-лим вас, учи-и-ните нешто да зл-а-а не
би било.
- Да, чули смо –
узврати медвед, враћајући мирноћу своме држању и, замисливши се мало, додаде: -
Хајде, де, не бој се...! Изађи!
Бојажљиви зец, чије су
уши поверовале боји мединог гласа, полако доскакута до њега.
- Не брини се, делијо!
Склонићемо те док не прође. У реду? – тешећи га, предложи медвед, што зец
захвалним осмехом прихвати.
Кад су, најзад, медвед
и његов секретар пронашли довољно скривено место за зеца и сместили га, јеж, у
повратку, упита медведа:
- Медо, да те питам:
зашто си, поводом исте вести, лисици наложио једно да чини, а зецу одредио
друго? Зар не осећаху они обоје да им је јастреб непријатељ? Тако имасмо један
случај, а решења добисмо два...?
Медвед, видевши његову
збуњеност и, да би му појаснио и удовољио, узврати досетљиво:
- Па видиш, јежићу
мој, вест можда јесте једна, али су кухиње, из којих је она долазила,
различите...
И тако је јеж, добивши задовољење, поносно завео у регистар још један
окончан случај.