Петак, Новембар 27, 2009

Заблуде у свађи

 
 
"А кад постите, не будите жалосни као лицемери;
јер они начине бледа лица своја да их виде људи где
посте. Заиста вам кажем да су примили плату своју."

(Мт.6,16)


Два села, која су географски лежала једно покрај другога, била су по много чему различита. Наиме, становништво једног је живело повучено и без разметања, док се у другом расипало немилице. И тако, док су се први, постећи, чували од телесних прохтева, дотле се њихове комшије трошише у пићу, ићу и разметању, као да никад неће угледати сутрашњи дан. При том, између њих, никаквог суживота не беше.

А у селу моралиста живео је и човек сиромах, који је, поред огромне немаштине, имао и најбројнију породицу. Како је чељад, од које су дечица била најбројнија, и без поста гладовала, отац је био приморан и да проси. Али, на која год би врата у селу закуцао, свако би му учтиво одговарао да је пост и да се уздржава, и при том би му, за утеху, одржао слово о моралу. Разочаран и потресен све јачим плачем изгладнеле деце, отац, немајући куд, оде у друго село да нађе себи посла, а за чељад храну. Након неког времена нашао га је код најбогатијег, али и најбахатијег тамошњег газде-бећара.

Радио је, што се каже, од јутра до сутра. Међутим, с вечери, кад би се враћао, у рукама је носио свакаквих смотуљака: и за јело, и за пиће, па чак и за обување Укућани су га издалека пресретали, помажући му око ношења. Њихова радосна граја мамила је погледе суседа и рођака, који су са презрењем гледали у њих.

И, како то обично бива, убрзо су почела, истина, прво тиха, а потом и све гласнија дошаптавања, опањкавања, а најпосле и - осуђивања. На крају, кад већ нису знали куд би са тим, досете се те раденика позову на одговорност и то пред судом! Наводно, јер су он и његова породица, гостећи се у посту, нарушавали углед читавог села.

Привели су га и угурали у казнионицу, претходно га пресревши на путу до посла. Ту су га поставили на огроман кантар, који им је, на јединствен начин, помагао да правилно извагају човекове мане и врлине, тј. његову кривицу или невиност. Наравно, раденика су поставили са оне, преступничке стране, где су приказиване мане. Затим је уследило суђење, на којем је требало да се изнађу све оне врлине, које би помогле да се утврди човекова невиност. То се постизало тако што су се позивали људи вољни да сведоче у његову корист. Они би доносили прописане каменице, које би полагали на супротну страну од оптуженичке, и то све дотле док она не би превагнула. Међутим, уколико се не би нашао нико да га брани, већ пре да га окриви, у том случају се то исто камење наваљивало на окривљеног.

Како су овде сви били противни, сиромах готово да се није ни видео; сав је био прекривен каменицама. Са оваквим доказима било је више него лако донети пресуду, што би судије, свакако, и учиниле, да се врата казнионице не отворише уз тресак. На прагу се појави нико други до радеников газда из другог села.

- Дошао сам по свог радника! - орило се из његовог грла. Али, шта ја то видим: он само што није жив умро... Шта се то дешава?!

Иако неради разговору са њим, неколицина се, ипак, удостоји да му изложи разлоге оваквог скупа.

- И, шта...? Нема никог да претегне, а толико се трудите у врлинољубљу - пренеражено ће грмаљ. Бах, џаба вас било! Ево, стаћу ја... премда и не знам о чему говорите. Али знам да овај човек то заслужује! Хвала Богу да је ситан и да нема у себи ту тежину, да оптужи ни себе, ни вас, па ни мене оволиког.

И грмаљ стаде на слободан крај ваге, но језичак једва да се и помери - све због оних нагомиланих каменица. У том судије, разјарене његовим изгредом, покушаше да му објасне како он, као припадник другог села, нема право да се меша у њихове обичаје.                     

- Знам шта су обичаји и то поштујем, али ме не можете спречити да уложим жалбу и приговор на пристрасност суда - изјави грмаљ смело.

Због његових речи судницом се разлеже негодовање, те они нареде овоме да повуче своје увреде и оде.

- Да сте ви прав и поштен свет и суд би вам такав био - без имало страха настави горостас да их прозива. А ви, уместо да вадите човека из беде, још му надодајете... Ево, погледајте ову каменицу! Ко је њу ставио?
 
Из масе се придиже један осион човечуљак.

- Зашто си је, кажеш, ставио?! - знатижељно га упита.

- Јер је непослушан! Када сам му указивао да се у посту не ваља разметати храном, и много других лепих и поучних речи, он пређе преко свега и оде у ваш табор, да тамо једе и пије до бесвести - тужио се човечуљак.

- Море, и мене си заситио, па ми дође да одем! Али, знај, у свему овоме што си рекао нема ни трунке истине; али немаш се ти ради чега бринути, будући да је за истину потребан разум. Овај човек овде јесте да је код мене радио, али је само посну храну и јео и кући односио.

Ово рекавши, он скиде његову каменицу те је пребаци на други крај ваге.

- Тако... то смо решили. Идемо даље: ко је ставио ову?
 
Из масе се бојажљиво придиже неки танак, повисок мушкарац.
   
- Зашто си је ставио?

- Јер је разметник! Одрекао се својих и отишао да се прода нечистима.

- И ти и овај чистунац пре тебе, треба да се стидите, због лажи које говорите. Нити сам се ја мешао у његово, нити он у моје, нити му је ико из села прилазио по том питању. Дакле, и твоја је каменица погрешно паркирана.

И скинувши је и са њом учини исто. А онда се, под његовом руком, почеше ослобађати једна по једна и друге врлине: милосрђе, човекољубље, незлобивост, несебичност и остале с њима, које све пређоше на страну где им и би место, те она, мало-помало, поче да претеже. Најпосле, не могавши да издржи под притиском истине, кантар пуче, а сироти човек, коме лакну на души, доскочи радосно на земљу.

Тако овај морални мерник, изгубивши на веродостојности, признаде човекову невиност. А газда и његов врли радник, оставивши судије у чуду, наставише у миру тамо где су стали.

+ + +

Уздржавање само од уношења хране, али не и од изношења трулежи фарисејске, никако се не може назвати постом, јер је, као лицемерство, осуђено у Светом Писму на сваком месту, где се, као такво, спомиње. Најбољи пример даје нам Старозаветни Пророк Исаија, који каже: "...Гле, кад постите, чините своју вољу и изгоните све шта вам је ко дужан. Ето постите да се прете и свађате и да бијете песницом безбожно. (...) То ли ћеш звати пост и дан угодан Господу?" (58;3-5) А, ево, шта Господ назива постом: "... Да развежеш свезе безбожности, да разрешиш ремење од бремена, да отпустиш потлачене, и да изломите сваки јарам? (...) Да преламаш хлеб свој гладноме, и сиромахе прогнане да уведеш у кућу? Кад видиш голог, да га оденеш, и да се не кријеш од свог тела." (Иса.58;6-7), а не да: "Седиш и говориш на брата свог, сина матере своје опадаш." (Пс.50;20) "Јер пред Богом нису праведни они који слушају закон, него ће се они оправдати који га творе", говори Свети Апостол Павле, и додаје: "Јер кад незнабошци не имајући закон сами од себе чине шта је по закону, они закон не имајући сами су себи закон. Они доказују да је оно написано у срцима њиховим..." (Рим.2;13–15) Јер: "Ако, на пример, брат или сестра голи буду, или немају шта да једу", учи нас Свети Апостол Јаков, "и рече им који од вас: идите с миром, грејте се, и наситите се, а не да им потребе телесне, шта помаже?" (2;15-16). Али каже Господ; "Кад бисте пак знали шта је то: милости хоћу а не прилога..." (Мт. 12;7 ), "Јер је мени милост мила а не жртва, и познавање Бога већма него жртва паљеница." (Ос.6;6) "Отац твој није ли јео и пио? кад чињаше суд и правду, тада му беше добро. Даваше правицу сиромаху и убогоме, и беше му добро; није ли то познавати ме?" (Јер. 22;15-16) Дакле, то чинимо и: "Тада ће синути видело твоје као зора, и здравље ће твоје брзо процвасти, и пред тобом ће ићи правда твоја, слава Господња биће ти задња стража." (Иса. 58;8)
 
аутор: причалица
 
 
 
 
 


 

[Одговори]

Evo ja da ti uputim jedan pozdrav u sate koji i nisu bas *sitni*

Comment by nesanica (11/27/2009 20:28)

[Одговори]

*несаница
А ја теби поздрав који јесте велик и не гледа на сат! Поздрав од срца!****

Comment by pricalica (11/27/2009 20:33)

[Одговори]

svidela mi se prica, Pricalice :)

Comment by nastasja (11/27/2009 20:41)

[Одговори]

Licemjeri, uh gadan svijet neki.
Odlična priča.
pozdrav

Comment by mandrak72 (11/27/2009 20:46)

[Одговори]

*настасја
Хвала, мила. Поздрављам те!***

Comment by pricalica (11/27/2009 20:50)

[Одговори]

*мандрак
Па има нас разних, али смо сви од једне крви и кост од кости. Поздрав, приповедачу!***

Comment by pricalica (11/27/2009 20:52)

[Одговори]

Окружени смо људима који се бусају у груди својом вером, чинећи управо супротно од сржи вере. Колико само знам људи који постом сматрају само нејело мрсне хране. А све остало заборављају, и кроткост, и дарежљивост и милосрђе и ....
Срећом па Господ суди по срцу.
А милости нигде, толико потребне. Само Его. Борите се против свог ега, то је најчаснија борба коју водити можете.
Поздрав свим људима добре воље од оруглице из равнице..

Comment by Баладашевић (11/27/2009 20:57)

[Одговори]

Poučna priča koju vredi čitati više puta...i primiti k srcu

Comment by sanjarenja56 (11/27/2009 21:07)

[Одговори]

*Баладашевић
Хвала на предивној беседи, драги пријатељу. Причалица ће да је понесе и да се реченом учи.
Свако добро од Господа желим теби и твојима.***

Comment by pricalica (11/27/2009 21:09)

[Одговори]

*сањарења
Хвала, мила. А како писали, тако се и учили, да да Бог. Поздрављам те!***

Comment by pricalica (11/27/2009 21:10)

[Одговори]

Неки људи на сва звона истичу свој пост, као да то није само њихова ствар.
Мислим да пост треба да буде одрицање од уживања, а не само промена врсте хране... можда грешим...

Comment by AnaM (11/27/2009 21:21)

[Одговори]

*АнаМ
Постоји оваква изрека: онај ко се не одрече уживања у јелима, не може ни у (грешним) делима. Стога и иду заједно, јер страсти углавном долазе из стомака, због кога се не чује разум срца. Али, истина је ово што кажеш и захваљујем ти се, Анамко мила, на указаном. Грлим!***

Comment by pricalica (11/27/2009 21:30)

[Одговори]

U svemu je najteze svoje misli uciniti cistima. Ali, dobro je pokusati i srcem ici kroz zivot. U svemu nam uvek najvise odmaze ono sto pomenu nas dragi Baladasevic. Odmaze nam ego, koji postoji i kada mislimo da smo ga savladali. Kako se on varka!!!

Comment by Pinokio (11/27/2009 21:45)

[Одговори]

uzdržavanje od hrane je najlakše. treba se, ne samo uzdržavati, nego i sasvim osloboditi onog lošeg.
uspećemo. nadam se
Prijatno!

Comment by domacica (11/27/2009 21:52)

[Одговори]

Ja ne postim, ali sam danas bila na veeelikom iskusenju i oprostila.
Valjda se i to racuna.

Comment by casper (11/27/2009 23:04)

[Одговори]

Lepa priča i lepo objašnjenje posta... Mogu reći da mnogi poste i da bi smanjili težinu pre praznika... Ima svega. Pozdrav Pričalice :)

Comment by poluuspavanka (11/27/2009 23:09)

[Одговори]

красивая история ''rode''

Comment by [Oдговори] (11/28/2009 01:02)

[Одговори]

Нема данас писаца који пишу као ти, Причалице.
Док читах ову причу, као и многе пре, и оне штампане у " Све у причама бива" и оне које су, за сада, само на виртуелном папиру, као да читах из неке књиге староставне у којој жубори народна мудрост и народни језик.
Најлакше је осудити и оклеветати, а сасвим сам сигурна да су томе склони они који не виде брвно у своме оку, а виде трун у туђем.
Прелепа прича коју би требало,нарочито ових дана, испричати многима.
Једино ми наслов звучи мало компликованије него што то садржина захтева.

Comment by Ви (11/28/2009 21:45)

[Одговори]

*Пинокио
Управо је его тај којим се човек преластио и отпао од Бога и своје ЈА претпоставио Божјем Ти. А што је човеку немогуће, могуће је Богу. Поздрав, Пинокио!***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:09)

[Одговори]

*домаћица
Надамо се уз Божију помоћ, драга Домаћице. Поздрав!***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:10)

[Одговори]

*каспер
Све се рачуна, драга Каспер. Ни ја нисам постила, али кад сам се крстила, онда сам спознала какво ми добро пост доноси, а он је био мој сасвим слободан избор. Јер тако и треба да буде: слободан избор. Поздрав, народу драгом!***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:13)

[Одговори]

*полууспаванка
Хе, хе, да, нешто као дијета нам дође. Али је у сваком случају користан због много чега, па и због одмарања стомака. Поздрав, девојчице!***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:15)

[Одговори]

*[Oдговори]
Ко год био иза овог "одговора", радосно га/је поздрављам и желим добродошлицу на блог. Мада бих волела да је ник био такав да те јасније представи.
Свако добро ти желим.***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:18)

[Одговори]

*Ви
Знаш мене, па ћу ја пар речи око назива приче. Наиме, ова је прича, заправо, настала пре 5 година, али сам је баш за Божићни пост коначно уобличила. Назив је добила управо због чињенице да говори о томе како су оба села отишла у крајности, те је становништво једног, морећи тело, уморило душу, док су становници другог села, доброту душе дали на управу телесним страстима. А све је добило своју шансу за опоравак и њихово робовско избављење кроз дружење сиромашка и бећара. Ништа на свету не бива без супротности, али се кроз њих највише учи али и добија.
Хвала ти за дивне смернице, радости, као и за увек добродошлу критику. Љуби те причалица!***

Comment by pricalica (11/29/2009 02:25)

Додај коментар

Додај коментар





Запамти ме