Среда, Мај 04, 2011

"А Ђурђев-дан је!"

 

 

 

Данас ми је, на Литургији, у Храму Светога Саве, оживело сећање и на мој транспорт, и долазак у логор Јасеновац.
Дана 6. маја 1942, усташка полиција Независне Државе Хрватске приредила је у Сарајеву Србима ‘’усташки ђурђевдански уранак: бесплатан превоз на теферич‘’ – у Јасеновац. На трамвајској а уједно и жељезничкој прузи поред Миљацке – на Обали од Башчаршије и ‘‘Градске вијећнице’‘ (послератне Библиотеке и Архива) па све до Електроцентрале – била је наиме постављена дуга композиција теретних вагона, за транспорт затвореника до Јасеновца. (Пошто су трамвајске шине биле исте ширине као и жељезничка ускотрачна пруга, воз из Брода могао је ући у град, обићи га кругом од Башчаршије и онда се обалом поред Миљацке вратити у жељезничку станицу, па за Мостар, или натраг за Брод.)
Извели су нас из затворских ћелија и околних касарни ујутро око четири сата, пред само свануће: на уранак, али не Ђурђевдански – мада је тада у возу певана, чак и спевана, тужна сарајевска песма Ћурђевдан је коју ће, између многих, и Горан Бреговић дивно обрадити*.
Ту композицију теретних вагона вукле су или гурале три локомотиве. А ка њој су силазиле, да буду укрцане, колоне затвореника из Јајце-касарне на брду изнад Бембаше и Невјестине махале, из Градског затвора иза Градске Вијећнице код Баш-чаршије, из затвора Беледије, Ћемалуше, Централног затвора (’‘Судског’‘, аустроугарског), из касарне Војводе Степе (до НДХ, касарне испод Бистрика, на Тргу 6. новембра, чији је назив обележавао дан уласка српске војске у Сарајево, 1918). Но неких пет стотина метара пошто је кренуо, воз се зауставио да би и предњи део композиције примио затворенике из касарне Краља Петра Првог, у Новом Сарајеву. (Године 1941, та је служила као сабиралиште за Јевреје и њихове породице, одакле су их транспортовали на стратишта, па смо ми преживели логораши покушавали да од ЈНА добијемо дозволу да то означимо неком спомен-плочом. Нажалост, наш бојажљив предлог команда ‘‘ослободилачке’‘ армије грубо је одбила. После 1945. то је, наиме, постала Пешадијска школа и Касарна Маршала Тита!)
Тако се у тој композицији теретних вагона 6. маја 1942. нашло окo три хиљаде затвореника: младих људи ‘‘војно способних’‘ – али и ‘‘добрих’‘, нажалост, и за Јасеновац. Међу њима, а то ћу сазнати у Сарајеву тек после рата, било је и угледних домаћина похапшених заједно са синовима: Мандрапа, Кошараца, Мостарица, Ковачевића, Ћоровића, Коњевића, Стојановића, Вapaгићa, Суботића, Пaндyрeвић, Рубинића, свих из сарајевског српског кварта Пируше, па Јовановића, Илића, Богдановића са Ковача, на прилазу Јајце-касарни. Али било је и муслимана, затворених јер су се заузимали за Србе или изјаснили као Срби: млади мостарски правници, дипломци београдског факултета, као Адил Гребо, Исмет Пашић, Шефкија Капић, Мугдим Мехмедагић, па и књижевник Зија Диздаревић – сви из Беледије, ћелије број 4, истог броја као и моја у Градском затвору. Мостарски муслимани су затворени и што су били против Споразума Цветковић-Мачек, којим је 1939. Мостар прикључен Бановини Хрватској. То ће их ‘‘србовање’‘ све коштати главе.
На теретним вагонима у које су нас укрцавали, памтим, још су биле ћирилицом и латиницом исписане старе ознаке ‘‘ЈДЖ’‘ (Југословенске државне железнице) и натпис ‘‘седам коња (или) четрдесет војника’‘ – колико, за нужду, може највише да стане у један вагон. Нас су међутим трпали и по две стотине у један! А ваздуха само кроз четири мала, решеткаста отвора, високо под кровом у угловима вагона. Додуше ти вагони су, као ‘‘четврта класа’‘ воза, били намењени сељацима који су ишли ‘‘на пазар’‘, али смо и ми ђаци често њима путовали, ‘‘на излет’‘. Тада су ‘‘шибер-врата’‘ на средини, на обема странама стајала широм отворена.
Није било клупа, седело се на поду, али је по пет-шест нас седело у њиховом отвору, на ивици вагона, певајући и ‘‘тамбурајући ногама’‘ док је ‘‘ћира’‘ ишао тако лагано да смо понекад могли искочити из њега, убрати понеку шљиву поред пруге, и вратити се на места. А на Ђурђевдан 1942, не знајући за Јасеновац – као нажалост ни многи други Срби ни тада ни потом, у разним Југославијама – мислећи да се растајемо од завичаја само привремено, сабијени у вагон да би нас транспортовали за Немачку као заробљенике, поред још отворених врата смо запевали:

‘‘С оне стране Јајца, гајтан трава расте
По њој пасу овце, чувало их момче.
Младо момче плаче, још тужније пјева
Свака туђа земља, туга је голема!’‘

‘‘А Ђурђев-дан је!’‘ запевали смо, да охрабримо и ободримо сапутнике паралисане од страха и неизвесности. Али, пред сам полазак воза, усташе нагло и с треском затворише наша шибер-врата и чусмо их како на њих стављају ланце и полугу, закатанчивши их: ‘‘Е, сад пјевајте колико вам је воља!’‘ Нађосмо се збијени, без ваздуха и у мраку. Није било ни воде. Све потребе, и оне несавладиве, редовне, јутарње, које у оној трци и гурњави јутрос нико није стигао да обави у затворској ћелији, у ‘‘шкаф’‘, обављане су стојећи, јер смо били тако сабијени да нико није могао ни да се окрене, ни руку да покрене, а камоли да се раскопча или да седне. Дечаци су најпре плакали, а онда падали у несвест. Заправо, не може се рећи да су ‘‘падали’‘, пошто су и онесвешћени стајали усправно, стиснути између осталих. И тако пуна два дана, до Брода, где смо стигли тек увече, 7. маја.
Ту је била прелазна станица: вагони нормалног колосека били су притерани напоредо уз наше, уског, те је требало прећи у њих. Чујемо како се отварају врата на вагонима наше композиције и вику: ‘‘Испадај, брзо!’‘ И, ударце! Отворише се, најзад, врата и на нашем вагону. И ту ће се догодити нешто што ће се поновити и кад будемо излазили из вагона широког колосека, у станици Јасеновац. Искачемо, а иза нас и поред нас падају беживотна људска тела, као кладе! Нисмо ни знали да су мртви док су стајали не могавши да падну, смождени, сломљени, удављени нама и једни другима! А онда су нас у транспорт за Јасеновац из по два мала сарајевска вагона сабијали у један јасеновачки, нормални. Исти мрак, иста збијеност, исти недостатак ваздуха као и од Сарајева до Брoда. Зато смо станицу Јасеновац, чекајући да се отворе врата на средини вагона, дочекали као крај мука и спас!
Али кад у станици отворише врата, пред вагонима угледасмо усташе. Било је то 8. маја 1942. на Марков-дан. Питају: ‘‘Јесте ли добро путовали? Има ли ко да је гладан или жедан?’‘ Јави се, једва жив, плачним гласом, један дечак од шеснаестак година. Усташа наређује, пре него је командовано излажење у строј: ‘‘Пустите га на врата!’‘ А онда оштро виче дечаку: ‘‘Зини!’‘, па му набацује шљунак и грумење земље и наређује да их хвата устима: ‘‘Ово ће вам бити четничка гибира!’‘ (следовање). Тако, док није наређено: ‘‘Испадај!’‘, и покрет. Са станице ка главном, пријемном логору (делу огромног система логора названих скупним именом ‘‘Јасеновац’‘), посрћемо трком, под ударцима кундака. Ко остане на ногама живеће – до логора. Ко падне, дотуку га – кундацима, или метком.
А пред пријемним логором изненађење које се дешавало ретко којем транспорту, али нама 8. маја 1942, на Марков-дан, ипак јесте. Чекају Немци! Организација Тот, радна служба Рајха. Прихватају ‘‘тотовци’‘ свеж транспорт – раније допремљени логораши будући већ исцрпљени и на самрти. У Јасеновцу се наиме умире од изнурености, глади, жеђи, болести, пошто људи кад уђу у логор не добијају ни храну, ни воду, спавају под ведрим небом на киши и мразу, на земљи испод које вода ‘‘вришти’‘ под ногама. На тих неколико квадратних километара мочварне ледине поред логораши раде, док могу, искључиво ‘‘гробарске послове’‘. Додуше, у близини су и бараке, али само за занатлије – свеједно да ли су они Срби, Јевреји, Муслимани или Хрвати! Ти ‘‘повлашћеници’‘ живе и раде под кровом, редовно добијају храну, њихови производи и услуге будући неопходни усташком гарнизону и домобранима. Међу њима и стручњацима налази се и доктор Зец, па и неки сарајевски Јевреји, вешти мајстори.
То је значајан чинилац чувеног ‘‘Пробоја’‘, априла 1945, о којем, из посебних идеолошких разлога, ни дан данас, па ни на РТВ Београд, званични ‘‘историчари’‘ не откривају пуну и праву истину. Јер Пробој из Јасеновца извршили су занатлије, пошто су само они имали снаге да га предузму. Схватали су да им је то једини спас, сазнавши преко свога тајно монтираног и скривеног радија за наредбу да буду поубијани, као једини преживели сведоци Јасеновца. (Делове за тај радио набавили су кад су под стражом слати у Загреб по материјал за свој посао.) Они су били спремни да сведоче о Јасеновцу, пред јавношћу нашом и светском. Али то није одговарало Брозу, те су истражне комисије чекале све до данас, ваљда да сви сведоци поумиру.
Тако је од нас око три хиљаде – колико је кренуло из Сарајева (срачунато на основу броја вагона композиције) до самог логора стигло око две хиљаде: сваки трећи је успут страдао, као и при свим транспортима и колонама за Јасеновац. Немци ‘‘тотовци’‘ нас постројавају у неколико редова на великом ‘‘зборишту’‘ испред улаза у главни, пријемни логор, у строј дуг око двеста метара. Стојимо у ставу ‘‘мирно’‘ (’‘позор!’‘ на усташком). Иза сваког реда, нама иза леђа, иду задригли ‘‘тотовци’‘ и тешком чизмом ударају сваког постројеног логораша под колено. Ко поклекне или падне, не сме да устане. Ко остане на ногама, мора трком на другу страну – међу одабране, снажне, способне за тешке радове у Немачкој (а заправо Норвешкој, северно од Поларног круга). Они који су поклекнули и седе на земљи, иду у логор, осуђени на лагано али сигурно умирање – осим ако баш тих дана не буде ‘‘наступ’‘, када ће их усташе поубијати маљем или ножем.

 

"Логорска историја Срба" - одломак

Жарко Видовић

 

 

 

[Одговори]

Đurđevdan je uvek budio u meni radovanje ali čitajući ovaj odlomak pobuđuje i tugu..Pozdrav!!!

Comment by Jovan s.s. (05/04/2011 15:53)

[Одговори]

pricalice bas me je potreslo ovo parce istorije. hvala na preporuci potrudicu se da ovo procitam do kraja. veliki poz

Comment by gasstrocity (05/04/2011 15:59)

[Одговори]

*Јован с.с.
Да, а ово је прича о једној песми, њеној историји, настанку, која је многима од нас непозната. Поздрав, Јово!:)))

Comment by pricalica (05/04/2011 16:01)

[Одговори]

*гасстросити
Подржавам те у настојању, јер ћеш сазнати историјат песме "А Ђурђев-дан је!". Мишљења сам, да ће се мој однос и поштовање, након овог чланка, умногоме изменити. Велики поздрав и теби, драги Гас!:)))

Comment by pricalica (05/04/2011 16:04)

[Одговори]

Ljudi u retu postaju zveri.
Ne opravdama nikakva ubistva, progone, otimanje, zlostavljanja, bilo koji narod je u pitanju i bilo koje opravdanje da nadju.

Comment by AnaM (05/04/2011 16:04)

[Одговори]

*Анамче
Ни ја, Анамче моје. А кад је рат и кад је мир, будући да се ово догађа - стално. Никако да се наша уста насите земље. Љубим.***

Comment by pricalica (05/04/2011 16:13)

[Одговори]

Samo jedan isečak iz naše slavne i krvave istorije.I kao što Jovan reče čitanje o takvoj prošlosti samo pobuđuje tugu.A sigurno da nas sve interesuje
nastanak pesme" A Đurđev-dan je".Nadam se da će na Đurđevdan
osvanuti to objašnjenje.

Comment by Daca (05/04/2011 18:16)

[Одговори]

Nema sam.U sta su se to ljudi pretvorili,i da li ima spasa za covecanstvo?

Comment by unajedina (05/04/2011 18:42)

[Одговори]

Uh, procitala sam i pokajala se.
Zaista nemam duse za ovakve tekstove.

Comment by casper (05/04/2011 19:23)

[Одговори]

Ne zameri, nisam mogla da čitam. Moja baka je sa četvero dece ostala tamo...zanavek

Comment by sanjarenja56 (05/04/2011 21:48)

[Одговори]

*Даца
Јесте тужно, претужно. Али, како и сам аутор текста каже, наша најнепознатија историја је она логорска - свако мало смо у неком. Нема генерације да није била у логору. А што се песме тиче, чисто сумњам, јер нас Брега већ "увесељава" новом тугом и алкохолом. Грлим.***

Comment by pricalica (05/05/2011 17:23)

[Одговори]

*унаједина
Наравно да има! Увек има! То никад не треба губити из вида. Али ти то знаш, јер јуче о томе написа диван чланак. Љубим.***

Comment by pricalica (05/05/2011 17:25)

[Одговори]

*каспер
Или због имања душе не можеш да читаш ово? Да, разумем. Још је ово и млако, какву сам ја књигу била једном добила да читам од пријатеља, о мучењу у логору Доња Градина. А све деца! Отворила, погледала пар реди и затворила сузних и тужних очију. Како ли је тек њима, јадницима, било, кад се читати није могло, Бог зна. Љубим.***

Comment by pricalica (05/05/2011 17:27)

[Одговори]

*сањарења
Ма немам шта замерити, мила. Све је разумљиво. Љубим а њима вечни покој.

Comment by pricalica (05/05/2011 17:28)

Sabirni logor u Sarajevu [Одговори]

Moj pokojni otac prezivio je logor u Austriji I kada je cuo prvi put pjesmu preko radija “Djurdjevdan” poceo drhtati. Kada sam ga upitao sta mu je, rekao je da su tu pjesmu pjevali logorasi u kasarni Kralja Petra u Sarajevu (sabirni logor) pred put na djurdjevdanski uranak kako su im ustase govorile. Rusi su olobodili mog oca a dva ujaka su ostavili kosti u Jasenovcu. Od jednog ujaka ja nosim ime. Bregovic je dosao do tog teksta I rekao da je to ciganska pjesma?! Itd. Itd..
Pozdrav od Marka

Comment by Marko (10/28/2011 18:41)

[Одговори]

*Марко
Хвала ти много, Марко, што си поделио са нама ову тужну историју твоје породице. Нажалост, данас је све на продају и забаву, јер је среброљубље присутно свуда, како примећују руски психолози. Ни сама нисам знала за ово, али од тренутка кад сазнадох ова песма је постала нешто друго: не оно што ме диже да скачем око стола, већ да се замислим и присетим свих невино пострадалих, као и оних који су живот дали да бих ја могла у слободи живети. Свако добро теби и свима које волиш жели Јелена.

Comment by pricalica (10/28/2011 19:04)

Jelena [Одговори]

Vi mene sada rastuziste! Hvala Vam.
Ovaj tekst je dio orginalnog teksta Zarka Vidovica.
P.S. Kada cujem na javnoj sceni pjesme:"Sota","Djurdjevdan" ili S.Saulica "Siv se soko pod cadorom budi" ja hocu da crknem!

Comment by Marko (10/29/2011 02:56)

[Одговори]

*Марко
Не мораш ми персирати, Марко, та ми смо род. Јесте, то је Жарков текст, ја га добих целог, али сам овде издвојила тек део. За Шоту и Ђурђевдан сам лекцију научила, али ево за ову од Шабана чујем први пут. Има ли о томе каквог записа, Марко?

Comment by pricalica (10/29/2011 18:55)

Jelena [Одговори]

Nism nasao nista o konkretnom povodu ili autoru. Oni su je prestavili kao da je stara pjesma iz naroda. U orginalu refren pocinje: "Sabljo moja......Dosta li si pocinila jada, dosta jada oko Biograda, a i muke oko Banjaluke“, Itd...Saban je to malo “ublazio” I kaze ” dosta si mi pocinila jada“..Safet Isovic je davno snimio pod nazivom „Sabljo moja“ i „Nigdje zore ni bijela dana“. Povod i cilj je isti, ratne 1991/1992 godine. Ja mogu naci snimak Sabanove varijante MP3 audio. Na YouTube se mogu naci sve varijante.
Pozdrav od Marka.
(Preporucujem da ne postavljate ove prepiske)?

Comment by Marko (10/29/2011 20:57)

[Одговори]

*Марко
Погледала сам на јутјубу песму. Наравно, нећу ово објављивати, већ се себе ради интересујем. Хтела бих у то име да питам, будући да до сада нисам чула за њу, да ли је она скоро настала?
Свако добро, Марко.

Comment by pricalica (10/30/2011 17:46)

Jelena, ovako bi... [Одговори]

Ne, ona nije skoro nastala. To je jedna od pjesama koja se pjevala u zatvorenom muslimanskom krugu na “sklonjenim mjestima”? Ta pjesma je bila (ne zvanicno zabranjena), Safet je snimio cak ’70. Godina ali nije bila emitovana na TV ili radiu. Zato se pjevala samo na muslimanskim zatvorenim, porodicnim I tajno-politickim druzenjima. Naravno uz njihove “ istorijske izvodzace “ Behka I Ljuca kao I ilahije I kaside . Ovo je duga prica o mracnoj strain grada Sarajeva. Ko o ovim detaljima nije nista znao I nije bio u toku druge strane, taj nije znao za veoma opasan grad I kako zivjeti I prezivjeti u njemu!? To se kasnije I potvrdilo. U Sarajevu je po informacijama UNPROFOR-a ubijeno I nestalo 11000 (jedanaest hiljada Srba) koji su ostali pod kontrolom vlasti Alije Izetbegovica I vjerovali toj vlasti. Slusam mnoge komentare pojedinaca koji su danas diljem Srbije o predivnom gradu Sarajevu, muzici, pjevacima itd, I na kraju ljutom pokolju!? Zasto, sve je bilo lazno a generalno, mi Srbi smo stvarno dobre dusa ali I dan-dans vrlo, vrlo “naivni”, naravno, najvise samo u Srbiji! Duga je ovo prica....
Draga Jelena! Ja zelim rode moj, da Ti kazem da je Tvoja pricalica poklon pameti, bogadstvo , riznica I bozanska blagoslovena edukacija malih I velikih ljudi!? Cestitam I divim Ti se, jer malo je takvih, koji tako elegantno I na visokom nivou prezentuju Srbe I srpstvo u svakom pogledu. Hvala Ti sestro mila.

Comment by Marko (10/30/2011 22:40)

[Одговори]

*Марко
Имала сам прилику да будем једно време са рањеницима из Републике Српске, па сам од њих понешто и сазнала о томе. А на поклон добих и књигу, из које намеравам, баш у вези са тим, да поставим и одломке. Можда си је читао, "Јелена 93", од Милета Кордића? У Србији је међу најчитанијим књигама, доживела је неколико издања а уврштена је у УН као једно од историјских докумената.
Хвала ти, брате Марко, што си дошао овде и са мном и другим причољупцима поделио ове информације. Ко историју не учи, она му се понавља, то је стара мудрост. Али тамо где је памет у новцу, рат је најбоља прилика за богаћење. Вредност човека је сведена на колатералну штету па ко преживи. Но, они који мисле да владају, сами себе заваравају. Бог и Божја воља била и биће!
Од Бога теби и свима које волиш свако добро, драги Марко!

Comment by pricalica (10/31/2011 17:20)

Dokument [Одговори]

Citao sam knjigu “Jelena 93” po objavljivanju kritika u stampi. Kada rece “istorijski document”, bicu slobodan da preporucim jos jednu zaista dokumentarnu I jedinstvenu knjigu Dr. Miodraga Lazica “Dnevnik ratnog hirurga”. Imao sam cast da sam upoznao naseg doktora, kojeg je sami Bog tamo usmjerio! Poslao sam je gospodinu Trajkovicu prije nekoliko godina I jos uvjek se moze naci na ovoj adresi : http://www.srpskapolitika.com/Izdvajamo/002.html Ovdje je sve tacno upisano kako se hronoloski dogadjalo : imena ljudi, stanja u kojima su se nesrecnici nasli, konverzacija sa ljekarima, povod dogadjajima, mjestu gdje su se dogadjala, patnje pacijenata I osoblja bolnica, sve, apsolutno sve. Mozda ste I citali ovu knjigu, a oni koji nisu procitali, treba da znaju da je knjiga zaista document o stradanju srpskih civila I rodoljuba. Jelena, hvala na lijepim zeljama I ja Tebi zelim sve njljepse. Marko

Comment by Marko (11/01/2011 05:42)

[Одговори]

*Марко
Хвала, Марко, прочитаћу свакако. А док не прочитам, хтела бих да погледаш ово, ако није проблем, и мало прокоментаришеш:
http://www.blic.rs/Kultura/Vesti/286782/Posle-70-godina-cutnje-dva-filma-o-Jasenovcu

Свако добро.

Comment by pricalica (11/02/2011 17:08)

Film... [Одговори]

“Pricalica”
Nisam do sada cuo da se pripremaju dva filma o Jasenovcu, ja ne citam “Blic” I ostale tri medijske“kuce”! Kako je neko ranije rekao “Jasenovac je najveci podzemni grad u Evropi”. A zao narod koji je to uradio, jos se nije smirio. U Bibliji pise:"Po njihovim djelima cete ih prepoznati." Sunovrat srpskog naroda jos nije zaustavljen, ruse nam granice, prekrajaju istoriju, od djelata prave nevinasca a od zrtava zlocince I agresore. Nova slika svijeta je zavrsena, ostalo je da ona “udje” u svaku glavu, reziseri su isti, traze se glumci I tekstopisci. Takvih ne manjka, tu je na gotovs spremna Mirjana Karanovic, ako se nije nekom ko odlucuje a voli ljepotu , naravno I moralnu ona zgadila (film “Grbavica”) ? Miljenko Jergovic I Slavko Goldstajn, u njih nemam povjerenja jer su iz Hrvatske. Mogli su se oni davno potruditi da istina bude prisutnija u njihovoj domovini. Miljenko je iz Sarajeva I dobro se prodaje svim zaracenim narodima. Vjesto ih unovcava? Najvise sam ga zapamtio kada je izrekao bajnu konstataciju pred rat ’90. “Kada je Slobodan Milosevic presao sa rijeci na djela a donekle ga je precutno podrzao Tudjman, bilo mi je jasno sta slijedi.” Dakle, on je jedan od onih koji svu tragediju pripisuje Srbima. Ovaj treci iz Amerike je vjerovatno clan istog tima kao Bernar Kusner koji je ekspresno snimio film kako Srbi na Kosovu vade organe siptarima. Film o Jasenovcu ako ne prave I vidjeni Srbi rodoljubi nece imati dokumentarnu istinu koju je istrazila I napisala Smilja Avramov."Genocid u Jugoslaviji od 1941-1945. i 1991. godine". Smilja dokazuje: - Nestalo je preko milion Srba u Prvom svetskom rati i više od milion u Drugom svetskom ratu. Što je još gore, o tim genocidima srpska dece ne uče u školama.Da je ta "kuhinja" veoma jaka i prodorna osetili su na svojoj grbači i Nemci, otkriva Avramova. - U spašavanju Ante Pavelića u maju 1945. godine učestvovale su engleske obaveštajne službe. Britanski visoki diplomata prvi se sreo sa Pavelićem u Frankfurtu. Britanci su ga prebacili u Vatikan, a Amerikanci u Latinsku Ameriku.
- Pocetkom 1941. Godine u logore su odvodili bogate i obrazovane Srbe, potom su svu njihovu imovinu i bogatsvo oduzimali a drgocjenosti su predavali crkvi. Tito je pod paravanom komunizma te iste zrtve nazvao kulacima i dokrajcio pljacku i ubistva na Golom otoku.
-Hitler je dozvolio da 800 Jevreja otplovi u Ameriku, međutim ona ih je vratila nazad i svi su pobijeni u Aušvicu. Takođe, Hitler je predložio Englezima i Amerikancima da iseli sve Jevreje u njihove kolonije, ali predlog je odbijen. - Od dolaska Sefarda na prostore Srbije u 16. veku, Srbi su bili najiskreniji prijatelji Jevrejima. Prvi Jevrej u istoriji svetskog parlamentarizma postao je krajem 19. veka član srpskog parlamenta. Jevreji su jedino u srpskoj vojsci stizali do čina generala.
– Jasenovac je najvece gubiliste djece u Drugom svjetskom ratu. Na istom mestu sahranjeno je 20.000 djece cija su imena i prezimena utvrđena.
– Tito je najgore koljace iz Jasenovca I ustaskih brigade krajem 1943/44., prebacio u partizane I dobili su mnogi spomenice. To su mu bili najvjerniji kadrovi na terenu. I mngo jos poznate istine. Dosta od ovih cinjenica ce izostaviti a nece manjkati u njihovoj filmskoj tradiciji I ono bez ceka nema ni jednog americkog filma? Slika svijeta je zavrsena.
…"Video sam rat. Mrzim rat!" reči su Teodora Ruzvelta uklesane na njegovom spomeniku u Vasingtonu, zato glasajmo za mir, za mir u svetu. Sta je ostalo od ovoga,nista. Slavni sahista Bobi Fiser, nekada junak americke nacije pred mec sa Spaskim 1992 godine na Svetom Stefanu pred TV kamerama i 300 novinara iz celog svijeta, pljunuo u dokument o uvodjenju sankcijia americke administracije, a zatim ga pocepao!? Zavrsio je po zatvorima a nova domovina mu je postal Island. To je slikovito.....

Comment by Marko (11/04/2011 01:03)

[Одговори]

*Марко
Да, у праву си, брате Марко. Ево, читам неки дан, мој друг објавио јавно допис издавачке куће, којој је понудио роман за издавање и, како је реч о нама Србима и рату који нас је задесио, као одговор добија да није "глобалистичка". И то није случај само у издаваштву, већ и у школству, просвети. Не знам докле ћемо моћи ћутати, али се плашим шта ће бити кад вриснемо.
Иначе, ово си све добро и лепо приметио. Иначе, ево још нових вести у вези са логором у Јасеновцу. Сазнајем и да наш режисер, Спасоје Јовановић, такође снима два документарца о страдањима Срба, и то, судећи по екипи, у којој се налази између осталих и Србољуб Живановић, биће то заиста вредна остварења, тако дуго ишчекивана на овим просторима и у српском народу.
А мира у свету нема, јер је овде борба непрестана, а о томе најбоље говори Свети Николај у делу "Рат и Библија".

Comment by pricalica (11/05/2011 20:24)

Inf. [Одговори]

Dosao sam o vrlo aktuelnom intervju-u (sta napisah? Ovu rijec do sada nisam pisao!?) koju sam poslao nekim redakcijama, samo je objavljen u jednoj? Da Te pdsjetim, to su ona “skrivena mjesta SA.” oko mog bivseg okruzenja. Dans su to privatne blog-komunikacije itd. Imate moju adresu, tako vam mogu poslati neke tekstove, jer preko ove ovde, stvarno nije mjeso a ni zgodno? Ako imate neku drugu adresu, bilo bi prakticnije?
Pozdrav, Marko.

Comment by Marko (11/05/2011 20:54)

Додај коментар

Додај коментар





Запамти ме